• Magyar
  • English

Előző blogbejegyzésben már elkezdtünk ismerkedni a vitaminokkal. Ezek közül ma a C-vitamint vizsgáljuk meg kicsit alaposabban.

A C-vitamin valószínűleg keveseknek lesz újdonság, a fontossága is közismert.
Sokan tudják, hogy Szentgyörgyi Albert fedezte fel, 1928-ban, ezért Nobel-díjat is kapott. Az már talán kevéssé ismert, hogy a múltkori levélben bemutatott D-vitaminnal ellentétben vízben oldódó vitamin. Nem csak ebben különböznek, C-vitamin nem tud termelődni a szervezetben, táplálkozással kell bevinni a szükséges mennyiséget.

A felnőttek számára javasolt napi minimális mennyiség 60mg (személy szerint úgy emlékeztem, hogy felemelték 100-ra, de most mindenhol 60-at találok :))
Ez szükséges a hiánytünetek elkerülése miatt, de az általános gyakorlat szerint lényegesen többet érdemes bevinni belőle, sok száz, akár több ezer miligrammot.
Egyébként ebből a vitaminből a legmagasabb a szükséges mennyiség. További érdekesség, hogy csak az ember és a tengerimalac szervezete nem tudja előállítani 🙂

De miért is jó a C-vitamin?

  • segíti a kollagénfehérjék szintézisét
  • javítja az immunrendszer működését
  • csökkenti a meghűlés, influenza tüneteit
  • segíti a sebgyógyulást, hegképződést
  • segíti a szabadgyökök elleni védekezést
  • segít megőrizni a bőr rugalmasságát
  • jó vérzékenység ellen

Miben található C-vitamin?

  • friss zöldségek, főleg a paprika (Szentgyörgyi is ebből vonta ki), paradicsom, saláta
  • gyümölcsök, főleg citrusfélék

Fontos, hogy a C-vitamin érzékeny a hőre, ezért például forró teába tett citromlétől ne várjunk túl nagy felszívódó mennyiséget.

Egy tipp: fontos utánajárni az élélmiszerek tényleges C-vitamin tartalmának, például téli influenzás időszakban sokan gondolják, hogy egy kis citromlé megteszi a kellő hatást, holott 100g citrom mindössze 53mg C-vitamint tartalmaz, a tévhitekkel ellentétben messze nem a legjobb C-vitamin forrás.

Ha már befejezted a számodra megfelelő C-vitamin forrás felkutatását, jelentkezz be hozzánk egy SpeedWorkout, Infrashape és/vagy Rollshape edzésre: